Search:

GREAT APES

Aina parasta käyttökokemusta

Kategoria: Design Great Apes UX

Aina parasta käyttökokemusta

On aika tutustua HiQ:n luoviin UX-avantgardisteihin, Great Apesiin. Great Apes on rohkeasti kokeellisen digitaalisen käyttökokemuksen laboratorio ja iloinen väriläiskä HiQ:n laajassa IT-palvelutarjoomassa.

Hyvästä alusta, hyvään tulevaisuuteen

Great Apesin tarina alkoi 10 vuotta sitten, kun uusmedia-alan veteraanit Mikko Sairio, Niko Sipilä ja Valtteri Santala päättivät perustaa oman studion tekemään maailmanluokan digitaalista markkinointiviestintää. Toiminnan alkua leimasivat sinisilmäinen tinkimättömyys, mainostoimistojen villit ideat, sokea usko omiin kykyihin, finanssikriisi ja ympäripyöreät päivät.

”Onnekkaiden sattumusten ja suositusten kautta pääsimme tekemään palvelukehitystä suoraan muutamalle isolle asiakkaalle. Työskentelimme asiakkaiden tuotekehityksen apuna käyttöliittymien ja käyttökokemuksen parissa”, Mikko muistelee. HiQ:hun Apesit liittyivät vuonna 2016. ”HiQ:n ytimessä on iloista nörttiyttä ja myös arvomme vastaavat toisiaan: ilo, vastuullisuus, tuloksellisuus. Saamme tehdä edelleen hienoja ja välillä kokeellisiakin digitaalisia elämyksiä. Mutta usein entistä isommissa ja merkityksellisemmissä projekteissa.”

Eri aika, samat haasteet

Monet Great Apes -tiimin jäsenet ovat toimineet alalla jo toistakymmentä vuotta. Silti Apesit eivät ota itseään turhan vakavasti. Kokemus näkyy Mikon mukaan paitsi ”harmaina haituvina turkissa ja uurteina kehittäjien kasvoilla”, myös oivalluksena siitä, että vaikka työkalut, teknologiat ja trendit muuttuvat, ratkottavat ongelmat toistuvat samankaltaisina vuodesta toiseen. ”Lähtökohdat kehitystyölle ovat lähes aina samat: etsimme tuoreita ja luovia ratkaisuja, jotka tuottavat käyttäjälle arvoa ja hyötyä. Hyvä käytettävyys ja käyttökokemus ovat aina yhtä tärkeät riippumatta kulloisenkin muodin muokaisesta kuosista tai käytettävästä laitteesta.”

 

Ei pelkkää designiä, ei pelkkää teknologiaa

Great Apes -filosofiassa parhaat lopputulokset sekä edellyttävät esteettistä että teknologiaosaamista. Käytännössä tämä tarkoittaa kahta eri tavalla luovaa ihmistä painimassa saman ongelman parissa, tiiviissä yhteistyössä toistensa osaamista täydentäen. Designer tai muotoilija hahmottaa lopputulemaa rautalankojen, näkymien ja animaatioiden avulla. Teknisempi osapuoli puhaltaa kokonaisuuden henkiin ja tuo mukaan vuorovaikutteisuuden ulottuvuuden. Lopullinen käyttökokemus hioontuu yhteisinä intensiivisinä iteraatioina. ”Tästä hikipajasta ei poistuta, ennen kuin tulos on todella kutkuttava”, Mikko uhoaa.

 

Käyttökokemus ja visuaalisuus edellä

HiQ-mittakaavassa pienehkön keihäänkärkitiimin projektit vaihtelevat laidasta laitaan. Joskus toteutus on yksittäinen osa laajempaa palvelukokonaisuutta, jota työstetään HiQ:n koko tarjooman laajuisesti. Tällöin Apesit tuovat hankkeeseen näkemystä ja osaamista palvelun käyttökokemuksen tai visuaalisuuden terävöittämiseen.

Joskus taas projektit ovat apinoiden täsmäiskuja. Nämä hankkeet ovat usein vahvasti markkinointiviestinnälisiä, pelimäisiä tai jopa taiteellisia. ”Asiakkaan päätavoitteena voi olla jonkin hullun kuuloisen idean toimivuuden kokeilu ja sitä kautta ymmärryksen kasvattaminen. Joskus tavoite taas on niinkin yksinkertainen kuin poikkeuksellisen toteutuksen tuoma huomioarvo.”

Sivutuotteena tunnustusta

Great Apes on luultavasti Suomen kansainvälisesti palkituin digitaalinen studio, joka on saanut muun muassa 5 himoittua Red Dot -muotoilupalkintoa  ja viimeisimpänä toimialan ”Oscarin” The Webby Awards -kilpailun UX-kategoriassa. ”Kun tunnistamme työssä poikkeuksellista potentiaalia, viilamme sitä vielä hieman normaalia pidemmälle. Yleensä tämä myös johtaa selvästi tyytyväisempiin ja sitoutuneempiin käyttäjiin. Ja aika ajoin toimialapalkintoihin. Me teemme töitä ensisijaisesti asiakkaan tarpeisiin. Hyvin tehdystä työstä saatu tunnustus kuitenkin on oiva bonus kaikille osapuolille. Myös asiakkaalle.”, Mikko korostaa.

Rakkaudesta lajiin

Mikä erottaa Great Apesin muista digitaalisista toimijoista? ”Ainakin tekijöiden korkeahko keski-ikä, selkeät työajat ja perhe-elämän arvostus sekä erityisesti ymmärrys siitä, että luovuus – ja erityisesti laatu – edellyttävät ensisijaisesti kovaa työtä ja itsensä kyseenalaistamista.”

”Olemme ehkä jääräpäisiä, mutta suhtaudumme luoviin haasteisiin edelleen samalla tavalla kuin perustaessamme Great Apesin 10 vuotta sitten ja unelmoimme samoja unelmia.”

Great Apes viettää juhlavuotta! Seuraa karvaisten kavereiden tähtihetkiä 10 vuoden ajaltaGreat Apesin Twitterissä.

Aloitetaanko uusi projekti yhdessä?

Ota yhteyttä! 

 

 

Mikko Sairio

mikko.sairio@hiq.fi
Consulting, developing and managing in the final frontier of digital marketing since the mid 1990's. Still determined to create memorable user experiences online.

Haluatko meille töihin?

Olemme digitaalisen ajan käsityölaisiä ja suhtaudumme työhömme intohimolla. Meillä pääset toteuttamaan upeita projekteja Suomen suurimmille yrityksille sekä luomaan kokonaan uusia, markkinoita muuttavia palveluita. Töihin HiQ:lle? HiQ kasvaa ja etsimme aktiivisesti joukkoomme uusia osaajia!

Ota yhteyttä!