Search:

BIZTALK VS. FRENDS

Biztalk vs. FRENDS: Integraatiotyökalut kehittäjän näkökulmasta

Biztalk vs. FRENDS: Integraatiotyökalut kehittäjän näkökulmasta

Me HiQ:n integraatiokehittäjät rakennamme liittymiä pääasiassa kahdella integraatioalustalla: Microsoftin BizTalkilla ja omalla tuotteellamme FRENDSillä. Tässä kerron omista kokemuksistani näistä kahdesta tuotteesta ja niillä työskentelystä.

Molempia yhdistää graafinen käyttöliittymä, jossa yhdistelemällä erilaisia tehtäviä peräkkäin rakennetaan integraation suorittava prosessi. Juuri muuta yhteistä näillä alustoilla ei sitten olekaan.


Biztalk

Aloitin integraatiokehittäjän urani BizTalkin parissa syksyllä 2015, kun kohdalleni osunut projekti vaati liittymien kehitystä kyseisellä alustalla. Aikaisempaa kokemusta BizTalkista en omannut, mutta olin sentään käynyt jokusen päivän kestäneen koulutuksen aiheesta, joten tiesin suurin piirtein mistä on kyse.

Suurpiirteinen tieto ei kuitenkaan paljon lohduttanut, kun oli aika alkaa rakentaa elämäni ensimmäistä BizTalk-integraatiota. Mistähän sitä pitikään aloittaa? Oli viestejä, joita varten piti luoda viestityyppejä, joita varten piti luoda skeemoja ja sitten oli portteja sekä porttityyppejä...

No, kyllä se siitä sitten. Kokeneempien kehittäjien tuella sain ensimmäisen liittymäni BizTalkilla toteutettua ja siirrettyä testaukseen. Tällöin pääsin tutustumaan myös Deployment frameworkiin.

Asiasta tietämättömille kerrottakoon, että Deployment framework toimii prosessin käyttöönotossa eli ”deployauksessa” määrittelynä, jonka perusteella liittymään muun muassa luodaan valittuun ympäristöön oikeat portit oikeilla konfiguraatioilla, ja kokonaisuudessaan se sisältää useita tiedostoja, joista tarpeellinen tieto löytyy. Ei siis tarvitse olla penaalin terävin kynä ymmärtääkseen, että kyseisen frameworkin luominen ottaa hetkisen aikaa.

Testausvaiheeseen päästyäni seurasikin sitten taas lisää opettelua. Siinä missä kehitys tapahtuu Visual Studiolla BizTalk-projektissa, tapahtuu liittymien hallinta ja ajaminen BizTalk Server Administration -konsolissa. Mikä ei ole käyttäjäystävällisin työkalu. Kaikki tiedot ovat eri paikoissa ja usean klikkauksen takana: mistä näkyy miten liittymä on suoriutunut, missä on tapahtunut virhe ja mistä syystä, mitä viestejä liittymä on vastaanottanut ja lähettänyt...

Eikö tätä tosiaan olisi voinut tehdä vähän yksinkertaisemmaksi?

Pikkuhiljaa kehittäessäni lisää BizTalk-integraatioita aloin kuitenkin päästä sisälle sen maailmaan. Vaikka sainkin ajoittain tapella erinäisten BizTalk-ongelmien ja myös versionhallintatyökalu gitin kanssa, alkoi oloni tuntumaan jo varsin kotoisalta BizTalkin parissa.

FRENDS

HiQ:n omalla integraatioalustalla FRENDSillä pääsin rakentamaan liittymiä vietettyäni laatuaikaa Biztalkin parissa reilun puolen vuoden ajan.

Siinä missä olin syksyllä käynyt neljän päivän BizTalk-koulutuksen, sain nyt kollegaltani parin tunnin perehdytyksen FRENDSillä kehittämiseen ennen ensimmäisen liittymäni aloittamista – ja se oli ihan riittävästi. Toki alku tuntui hieman jähmeältä kuten aina, kun on uusi työkalu opettelussa, mutta tuotteen selkeyden, yksinkertaisuuden ja intuitiivisuuden vuoksi omaksuminen tapahtui monin verroin nopeammin kuin BizTalkin. Tietysti puolen vuoden aikana saavuttamani kokemus integraatiokehityksestä varmasti osaltaan nopeutti oppimista.

FRENDSillä kehittäminen eroaa monessakin suhteessa BizTalkilla kehittämisestä – mielestäni edukseen.

  1. Kaikki toimenpiteet kehittämisestä testaamiseen ja käyttöönottoon tuotannossa suoritetaan yhden ja saman käyttöliittymän kautta! Käyttöliittymän, joka on nykyaikainen ja selkeä.

  2. Kehittäminen perustuu C#:iin, jolloin vähänkään koodaustaitoisen henkilön on hyvin helppo omaksua logiikka, jolla kehittäminen tapahtuu. Prosesseihin on myös erittäin helppoa kirjoittaa lyhyitä koodinpätkiä suorittamaan asioita, tai koodata kokonaan uusia tehtäviä mikäli olemassa olevien ominaisuudet eivät ole riittävät.

  3. Monitorointi ja virheiden selvitys on helppoa. Prosessiajoja pääsee tutkailemaan napin painalluksella, jolloin avautuva prosessinäkymä näyttää mitä reittiä prosessi on ajanut. Mikäli prosessi on kaatunut virheeseen jossakin kohdassa, näkyy kyseinen tehtävä punaisella. Yksittäistä tehtävää klikkaamalla saa näkyviin mitä informaatiota tehtävä on ottanut sisään ja mitä tuottanut ulos. Ei siis tietojen metsästystä useassa eri paikassa surffaillen.

  4. Yksi parhaista ominaisuuksista on liittymän käyttöönoton nopeus! Deployausta varten ei tarvitse tehdä mitään erillisiä häkkyröitä, vaan liittymä voidaan asentaa haluttuun ympäristöön muutamalla napinpainalluksella.

  5. Ja kun vielä versionhallintakin on FRENDSissä sisäänrakennettuna, mahdollistaa tuote muutoksen tekemisen ja viemisen tuotantoon tarvittaessa muutamissa minuuteissa, kun BizTalkilla se vei vähintään puoli tuntia.

FRENDSin ominaisuuksista voisin jatkaa vielä vaikka kuinka pitkään, mutta nämä riittäkööt päällimmäisinä. Jos kiinnostusta löytyy, voi FRENDSistä lukea lisää tuotteen omilta sivuilta https://frends.com/.

Lopuksi haluan huomauttaa, että tarkoitus ei ole väittää BizTalkin olevan huono integraatialusta, ei missään nimessä! Oman kokemukseni perusteella se vain on ratkaisevasti monimutkaisempi kuin FRENDS. Tiivistäisinkin kokemukseni yhteen lauseeseen: FRENDS yksinkertaistaa kehittäjän elämää!

 

Ota yhteyttä

Elina Pasanen

elina.pasanen@hiq.fi
Integraatiokehittäjä

Haluatko meille töihin?

Olemme digitaalisen ajan käsityölaisiä ja suhtaudumme työhömme intohimolla. Meillä pääset toteuttamaan upeita projekteja Suomen suurimmille yrityksille sekä luomaan kokonaan uusia, markkinoita muuttavia palveluita. Töihin HiQ:lle? HiQ kasvaa ja etsimme aktiivisesti joukkoomme uusia osaajia!

Ota yhteyttä!