Search:

INNOVAATIOT SAAVAT KIPINÄÄ KOKEILEVASTA YRITYSKULTTUURISTA

Innovaatiot saavat kipinää kokeilevasta yrityskulttuurista Kyky muuttua puhutti HiQ:n Design Breakfastin panelisteja ja osallistujia

Innovaatiot saavat kipinää kokeilevasta yrityskulttuurista

Kyky muuttua puhutti HiQ:n Design Breakfastin panelisteja ja osallistujia

HiQ:n Design Breakfast -tilaisuus kokosi yhteen innostuneen joukon digitaalisen liiketoiminnan ytimessä toimivia vaikuttajia ja asiantuntijoita. Huhtikuun alussa HiQ:n Design Innovation Studiolla Helsingissä pidetty aamiaistilaisuus nosti esiin asiakasarvon tuottamisen ja kestävän digitaalisen liiketoiminnan. Monelle tuttuja kattoteemoja, mutta tällä kertaa tuoreella, syvemmälle porautuvalla twistillä.

Design Breakfastin stagella kuultiin ytimeen menevää keskustelua, uusia tulokulmia sekä konkreettisia käytännön kokemuksia organisaatioiden muutoksesta kohti digitaalisen palvelukokemuksen rakentamista.

Kuva

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ääneen pääsivät alan kokeneet vaikuttajat ja asiakaskokemusten synnyttäjät. Paneelin tähtivieraiksi oli kutsuttu kolme eri toimialoja edustavaa, digitaalisista palveluista vastaavaa johtajaa: Postin Timo Korander, Loisteen Ulla Leppä ja Saton Johannes Ervamaa

Mitkä teemat puhuttivat paneelissa eniten?

Aika nopeasti kävi ilmi, että vaikka panelistien organisaatiot toimivat hyvinkin erityyppisillä toimialoilla, niin digitalisaation ja palveluiden rakentamisen haasteet ja konkreettiseen tekemiseen liittyvät kokemukset olivat hyvinkin samankaltaisia. Muutoksen läpivienti on iso juttu – perinteisten toimintamallien uudistaminen vaatii työtä ja rohkeutta.

Yksi keskeisistä havainnoista oli se, että digitalisaatio ei todellakaan ole pelkkää teknologiaa. Saton Johannes Ervamaan mukaan kyse onkin ennen kaikkea yrityskulttuurista ja sen kyvystä tarjota proaktiivinen alusta muutokselle ja uusille lähdöille.

Nopeus ja rohkeus ovat keskeisiä mahdollistajia kun lähdetään tekemään kokeiluja. Nykyään ei ole enää aikaa palvelun täydellisen version kehittämiseen vaan on parempi saada laadukas minimituote ulos markkinoille ja virittää sitä asiakaspalautteen myötä paremmaksi. Lyhyt feedback-luuppi on avainasemassa kun kehitetään digitaalisia palveluita.

Postin case sai mielikuvituksen liikkeelle – ”thinking outside the box” kannattaa

Myös yhteistyö ja innovointi yli toimialarajojen viritti keskustelua panelistien kesken. Postin Timo Korander kertoi tuoreesta casesta, jossa toimialojen rajapintoja yhdistetään uudella tavalla. Posti on yhdessä Vaisalan kanssa kehittänyt koko maan kattavan tilannekuvapalvelun, jossa on yhdistetty Postin jakeluautojen liikkuminen ja Vaisalan anturiteknologian hyödyntäminen. Uusi palvelu tuottaa tietoa katujen kunnosta – tämä tieto on olennaista kaupungeille ja kunnille teiden ja katuverkoston kunnossapidon kannalta. Pilotti toteutettiin Espoon kaupungin kanssa ja toiminta on nyt laajenemassa muille paikkakunnille. Loistava esimerkki uutta luovan yhteistyön voimasta ja ideoiden näkemisestä yli organisaatiorajojen.

Seuraava HiQ Design Breakfast on jo ovella. Haluatko mukaan?

HiQ Design Breakfast on aamiaistapahtumien sarja, jossa esitellään digitaalisen liiketoiminnan ja design-kentän uusia näkymiä. Ideana on puhua konkreettisista ratkaisuista ja alan todellisista haasteista – mausteena uusia avauksia, näkökulmia ja inspiraatiota.

Järjestämme seuraavan session touko-kesäkuussa ennen lomakauden alkua. Tervetuloa mukaan törmäyttämään design-ajatuksia!  

Antero Kivikoski

antero.kivikoski@hiq.fi
Antero on HiQ:n Chief Design Officer.

Haluatko meille töihin?

Olemme digitaalisen ajan käsityölaisiä ja suhtaudumme työhömme intohimolla. Meillä pääset toteuttamaan upeita projekteja Suomen suurimmille yrityksille sekä luomaan kokonaan uusia, markkinoita muuttavia palveluita. Töihin HiQ:lle? HiQ kasvaa ja etsimme aktiivisesti joukkoomme uusia osaajia!

Ota yhteyttä!