Search:

PROJEKTIKESKEINEN TOIMINTATAPA

Ideasta toteutuksen kautta ylläpitoon

Projektikeskeinen toimintatapa

Tässä HiQ:n palvelunhallinnan kolmiosaisessa blogisarjassa käsitellään haasteita, joita liittyy perinteiseen projektikeskeiseen toimintatapaan tietojärjestelmien ja asiantuntijapalvelujen toimittamisessa. Ratkaisuja haasteisiin löydetään jatkuvuudenhallinnan ja modernin palvelunhallinnan kautta. 

Perustetaan projekti!

Tietojärjestelmä toteutetaan tehokkaan projektiorganisaation voimin ketterillä menetelmillä, ja lopuksi suoritetaan huolellinen hyväksymistestaus. Viimein koittaa aika ottaa järjestelmä tuotantokäyttöön. Asiakas on tyytyväinen projektin lopputulokseen ja käyttöönotettuun tietojärjestelmään. Toimittaja hymyilee saadessaan asiakasprojektin maaliin, ja onnistuneen yhteistyön kunniaksi salkkuun kilahtaa myös asiakasreferenssi. Projektissa mukana olleet työntekijät puolin ja toisin ovat kokeneet onnistumisen tunteita ja ovat tyytyväisiä työpanokseensa. Projekti päättyy.

Tietojärjestelmän elinkaari

Käyttöönoton jälkeen tulee usein vielä joitain akuutteja työtehtäviä, jotka yleensä tehdään erikseen sovittaessa ketterästi, puhutaan ”projektin hännistä”. Muutospyyntöjä ja -tarpeita alkaa kuitenkin usein tippumaan enemmän, jotka sitten päätetään niputtaa uudeksi jatkoprojektiksi. Koska uusi projekti alkaa pian edellisen jälkeen niin toimittaja onnistuu usein säilyttämään siinä samat tekijät kuin alkuperäisessäkin projektissa. Tietojärjestelmä on elinkaarensa kasvuvaiheessa . Myös toimittajan näkökulmasta asiakkuus kasvaa! 

HiQ-tietojarjestelman-kehitysArtboard 21920 (002)

Kuva 1: Tietojärjestelmään kohdistuva työmäärä yleensä vähenee ajan suhteen


Kun tietojärjestelmä on saatu käyttöön ja myös ensimmäinen jatkoprojekti on saatu maaliin, niin töiden määrä luonnollisesti vähenee. Aktiivinen projektivaihe päättyy, ja tulee suvantovaihe ainakin ennen seuraavaa isompaa toteutusvaihetta. Koska uusia tehtäviä ei ole näköpiirissä, toimittajan asiantuntijat siirtyvät muihin asiakkuuksiin.  Ylläolevassa kuvassa (Kuva 1) on esitetty tietojärjestelmän tyypillinen elinkaari ja ohjelmistokehityksen työmäärän väheneminen aktiivisen projektivaiheen jälkeen. Kuva pohjautuu kirjallisuudessa usein esitettyyn malliin tuotteen elinkaaresta (Kotler, P., & Armstrong, G., 2012, Principles of marketing (15th edition).

Käytettävissä oleva tietotaito romahtaa

Projektikeskeiseen toimintatapaan liittyvät ongelmat konkretisoituvat yleensä projektin päättyessä. Kun projektiorganisaatio on purettu, niin yhtäkkiä kyseisen ratkaisukokonaisuuden saatavilla oleva tietotaito onkin romahtanut. Toimituskyky on merkittävästi heikentynyt. Tämä nousee esiin, kun asiakas raportoi ensimmäisestä häiriötilanteesta tai kiireellisestä muutostarpeesta, ja toimittajalla juuri sillä hetkellä vapaana olevat, asiaan syvällisesti perehtymättömät, asiantuntijat alkavat selvittämään mistä oikein on kysymys.

Usein ensimmäinen mieleen tuleva ratkaisu on: ”Kysytään Joonakselta”.

Näiden haasteiden läpikäymistä jatketaan blogimme seuraavassa osassa: 

Palvelunhallintablogi Osa 2: Tietotaito kertyy vain töitä tekemällä

Ota yhteyttä! 

Jos haluat kuulla lisää, ole meihin yhteydessä.

Autamme mielellämme löytämään sinun organisaatiolle sopivan palvelutason. 

 

Sami Merovuo

sami.merovuo@hiq.fi
Sami Merovuo toimii palvelupäällikkönä HiQ:n avainasiakkuuksissa.

Haluatko meille töihin?

Olemme digitaalisen ajan käsityölaisiä ja suhtaudumme työhömme intohimolla. Meillä pääset toteuttamaan upeita projekteja Suomen suurimmille yrityksille sekä luomaan kokonaan uusia, markkinoita muuttavia palveluita. Töihin HiQ:lle? HiQ kasvaa ja etsimme aktiivisesti joukkoomme uusia osaajia!

Ota yhteyttä!