Search:

VAPAUS TARJOAA HIILINEGATIIVISTA LIIKKUMISTA

Kasvuvauhtia uudesta brändi-identiteetistä

Vapaus saa kasvuvauhtia uudesta brändi-identiteetistä

Brändi ja mielikuvat ovat asioita, joihin tulevat sijoittajat ja asiakkaat törmäävät ensimmäisinä kohdatessaan uuden yrityksen. Siksi onkin hassua, että moni startup ei uhraa näille asioille juurikaan aikaa. Vapaudessa päätettiin toimia toisin ja otettiin HiQ Finlandin Design Innovation Studion ammattilaiset mukaan jo starttivaiheessa.

Suomalainen startup Vapaus rakentaa hiilinegatiivista liikkumisen palvelua yrityksille. Käytännössä yritys tuo organisaatioiden käyttöön pyöriä, sähköskoottereita ja sähköautoja, joita nämä puolestaan tarjoavat henkilökunnalleen tai kumppaneilleen. Palveluun sisältyy huollon ja ylläpidon lisäksi myös hiilikompensaatio.

“Päästöt vähenevät toki jo sillä, kun liikkuu fiksummin, mutta meidän tavoitteenamme on ylikompensoida aiheutetut päästöt ja olla lähitulevaisuudessa hiilinegatiivinen yritys. Esimerkiksi istutamme puita tai ostamme päästöoikeuksia pois”, kertoo Vapauden toimitusjohtaja Mikko Ampuja. Hän on myös yksi yrityksen kolmesta perustajasta.

Vakuuttava brändi mahdollistaa kasvun

Vasta vuoden toimineella yrityksellä on jo maksavia asiakkaita pienistä firmoista pörssiyhtiöön. Kiinnostusta palvelua kohtaan on, sillä sellainen on yritysten hankala itse järjestää.

“Moni yritys on kokeillut pyörien tarjoamista henkilöstölle siten, että ostaa pari fillaria parkkihalliin. Mutta jos kukaan ei huolehdi varauksista ja huollosta, homma ei toimi. Me tarjoamme palvelun pakettina. Viestimme ja varmistamme, että prosessi toimii ja ajoneuvoja käytetään.”

Täysin vastaavaa palvelua ei ole maailmalla, joten yritys tähyää lähivuosina kansainvälisille markkinoille. Siksikin brändillä on merkitystä. Avukseen Vapaus pyysi HiQ Finlandin Design Innovation Studion eli tuttavallisemmin Dissin.

”Brändi ja yrityksestä syntyvä mielikuvat ovat äärimmäisen tärkeitä asioita jo alkuvaiheessa. Joskus jo yrityksen nimi on mahdoton kansainvälisiä markkinoita ajatellen”, HiQ:n Chief Design Officer Antero Kivikoski sanoo.

Vapaudella nimi oli kunnossa, mutta asiakaslupaus ja brändi-identiteetti kaipasivat terävöittämistä. Samassa prosessissa syntyivät uusi visuaalinen ilme sekä suunta digitaalisen palvelujen käyttökokemukselle, joista ensimmäinen konkreettinen esimerkki on markkinointisivusto.

“Brändin rakentamisen sisältö on verrattavissa uuden sovelluksen tai palvelun kehittämiseen.  Siinä on samat vaiheet: asiakasymmärryksen kerryttämistä, oman uniikin kulman ja lisäarvon määrittelyä, konseptien toteuttamista ja valintaa sekä konkreettista piirtämistä ja koodausta”, Kivikoski sanoo. Esimerkiksi tone of voice eli brändin tapa puhua on digitaalisissa kanavissa keskeinen tekijä.

Vapaus_logo_developmentLogon ideointi lähti liikkeelle polkupyörän rungon geometriasta

“HiQ:lla teemme näitä asioista kokonaisvaltaisesti, strategian laatimisesta implementointiin asti.”

Uusi identiteetti nostaa uudelle tasolle

Vapauden projektissa työ toteutettiin tiiviisti Vapauden, Kivikosken ja käyttöliittymäsuunnittelija Trang “Chang” Luun yhteistyönä.

 

OI000264

“Kombo oli loistava. Antero on hyvä sparraaja. Chang toteutti suunnitelmat pieteetillä. Kävimme aktiivista keskustelua koko projektin ajan”, Mikko Ampuja sanoo.

Työ miellytti myös Trangia:

“Designerina haluan tehdä projekteja, jotka auttavat ihmisiä elämään paremmin. Tämän startupin idea, ekologinen liikkuminen, on tosi kiinnostava. Lisäksi kaikki piti rakentaa lähes tyhjästä, uudesta logosta lähtien. Se antoi paljon vapautta, mutta toisaalta oli haasteellista.”

Nyt valmiina on uusi identiteetti, typografiaa ja ikoneita myöten. Uusi logo yhdistää kolmioksi tyylitellyn polkupyörän rungon ja pyöreän eturattaan. Elementeistä on helppo rakentaa esimerkiksi animaatioita. Ensimmäisenä uusi ilme tulee käyttöön webbisivuilla, sitten se siirtyy varauspalveluun.

“Lopputulos on erinomainen ja vie meidät yrityksenä uudelle tasolle. Saimme päivitettyä ilmeen kertomaan nykyisestä suunnasta”, Mikko Ampuja kehuu.

Vapaus_iPad

Nykyinen suunta tarkoittaa, että Vapauden palvelu laajenee entistä isompaan kirjoon välineitä. Tarjolla ovat jatkossa pyörien lisäksi myös Meeko-sähköpotkulaudat. Vespa Elettrica - ja Niu -skootterit. Sähköautoissa saatavilla ovat Volkswagen, Kia ja Tesla.

“Jokaiseen tilanteeseen on olemassa optimaalinen vempele, ja haluamme auttaa asiakkaitamme löytämään ne.”

***

Haluatko kuulla mitä voisimme auttaa sinun organisaatiotasi? Ota yhteyttä!

 

Antero Kivikoski

antero.kivikoski@hiq.fi
Antero on HiQ:n Chief Design Officer.

Haluatko meille töihin?

Olemme digitaalisen ajan käsityölaisiä ja suhtaudumme työhömme intohimolla. Meillä pääset toteuttamaan upeita projekteja Suomen suurimmille yrityksille sekä luomaan kokonaan uusia, markkinoita muuttavia palveluita. Töihin HiQ:lle? HiQ kasvaa ja etsimme aktiivisesti joukkoomme uusia osaajia!

Ota yhteyttä!